Nasi Daun Pisang Devi's Corner, Bangsar (2017)


Bismillah

Dapartment kami baru bertukar struktur. Saya dapat bos baru. Insya Allah bos ini lebih friendly, lebih baik dan lebih bertimbang rasa. Menjelang Krismas haritu, dia ajak kami semua untuk makan-makan. Katanya kali ni kita keluar jauh sikit dari pejabat. Boring juga asyik makan di Nu Sentral je kan. Jadi dia kata; let's go to Bangsar South. (Hamboihhh kemain~)

Pada hari yang dijanjikan, kami pun bersiap-siap. Dari pejabat, kami tempah Grab 6 seats je. Senang. Perjalanan tak sampai 15 minit pun. Tapi tiba-tiba bos saya ni berubah fikiran dan ajak kami semua makan nasi daun pisang. Masing-masing pun kepala tintong (kami berlima, semua perempuan), dan ok kan je idea gila bos kami ni.
Kami terus minta abang Grab tu berhenti di kawasan nasi daun pisang, tak sampai pun ke Bangsar South Shopping Mall. Kahkahkah!

Sebenarnya di kawasan Bangsar ni ada beberapa tempat atau restoran nasi daun pisang. Saya pun baru tahu sebab mereka semua ni lah yang bagitahu. Maknanya mereka ni boleh tahan juga kuat makannya. 
Kami ke restoran Nasi Daun Pisang Devi's Corner. Masa tu orang dah mula ramai tapi memang dah nak jadi rezeki kami kut, kami dapat naik atas dan dapat meja yang sangat strategik. Sebaik duduk, pekerja dia terus bentangkan potongan daun pisang 5 helai. Besar wehhh. Ini nak makan ke nak buat kipas?
Untuk pengetahuan, di sini memang makan atas daun pisang, sepertimana namanya pun nasi daun pisang. Jangan minta-minta pinggan. Malu tahu!

Tak lama lepas tu, ada orang datang tanya nak minum apa. Ok minuman settled!
Lepas tu datang pula seorang kakak pekerja bawa bekas nasi. Dia akan tanya nak nasi putih atau nasi perang. Dan waktu ni jugalah korang kena alert and stop her kalau korang rasa nasi yang dia letak atas daun pisang tu terlampau banyak. Dia akan selalu ingat korang lapar punya bila datang sini. Saya memang minta nasi kurang dari separuh sebab pertamanya memang tak minat mamak sangat dan keduanya memang kurang kari lagi-lagi yang bergenang melimpah ruah ni. Tapi sebab nak meraikan colleague, saya ok je. Nasi beras perang will do :)
Kemudian, datang pula pekerja lain bawa satu bekas dengan 4 ruang yang mengandungi 4 jenis kuah yang berbeza. Antaranya ada kuah ikan, kambing dan dua lagi saya lupa. Masa ni korang bolehlah pilih nak kuah apa atau kalau nak semua, cakap je semua. Tapi dia punya siram atas nasi tu Ya Rabbiiiiii punyalah banyak. Jadi sekali lagi, bagitahu mereka kalau rasa dah cukup. Hahhaahhaha!
Nanti akan ada pekerja dia yang lain pula akan datang dan letakkan pelbagai jenis salad (timun). Untuk lauk-lauk lain, boleh minta dengan pelayan. Kami ambil ayam (dipotong kecil) dan sotong...Jadi lengkaplah sudah nasi daun pisang kami dengan kuah, lauk dan sayur.
Tengok tu daun pisang masing-masing. Saya punya memang saya minta jangan siram kuah atas nasi. Nanti tak boleh makan sebab saya tak suka banjir-banjir ni~
So it's time to makannnnnnnn!
Tiga menu sejemput yang kat sebelah atas nasi tu memang menu wajib. Dia akan letak tu dulu siap-siap. Saya tak pasti apa, tapi macam kuah dal, lobak putih dan nenas. Entahlah...tak makan sangat. Cuit-cuit macam tu je.
Pada saya menu dia biasa je. Macam makan kat mamak. Tapi yang buat ramai orang datang ni adalah sebab keunikan makan atas daun pisang tu. Bos saya cakap, dia pernah bawa kawannya dari Hong Kong makan di sini. Bukan main seronok lagi sebab tak pernah tengok dan rasa macam mana makan atas daun pisang tu. Hhahahahah!
And I personally agree that this place is good kalau nak makan ramai-ramai dengan kawan sepejabat. Memang akan meriah dan happening walaupun nak dapat tempat tu mungkin susah sikit.

Harga pun taklah mahal mana. Bila tengok balik bil yang bos saya bayar, satu orang punya makan boleh jatuh lebih kurang RM10, bergantung kepada lauk. Kalau kau dah mentekadarah kambing sampai lupa diri, jangan la nak cakap RM10 pulak kan~

Jadi all in all, tempat ni best. Ada pendingin hawa, tempat cozy dan tak formal pun. Tapi kalau bos formal, kena formal lah~ Saya? Pakai tangan je. Hewhewhew~!

Daun Pisang, 
Dhiya

1 comment