Holiday Homes At Samsuria Resort 2017

Bismillah

Alhamdulillah. Hajat kami untuk bawa mak dan abah dan dua orang anak saudara berjalan termakbul lagi tahun ini. Kami sekali lagi ke Samsuria Resort Cherating pertamanya sebab tempat ni dekat dengan rumah mak abah dan keduanya resort ini menyediakan rumah dan bukan bilik. Jadi sangat sesuai untuk angkut keluarga besar.

Kali ni unit kami di blok A. Secara spesifiknya A-2-10. Tanpa disangka-sangka, kami direzekikan dengan unit paling hujung dan paling dekat dengan pantai. Unit kami dapat ni memang 100% sea view. Alhamdulillah rezeki mak abah!

Sebaik masuk ke rumah tu, benda pertama yang saya buat mestilah ambil gambar. Kali ni rumah ni lebih besar sebab saya ambil yang dua bilik. Bilik utama untuk kami dan bilik satu lagi untuk mak abah~
Pemandangan dari rumah kami.
Kami sampai agak awal, tapi tak ada masalah. Boleh je daftar masuk walaupun awal.
Apa yang saya suka dengan rumah ni adalah mereka menyediakan dapur dan kelengkapan yang sangat sempurna. Peti ais dua pintu (bukan minibar), sudip senduk, sudu, pisau, papan pemotong, teko, microwave, periuk, kuali dan pemanas air semuaaaaaa ada. Tinggal nak bawa ayam ikan sendiri je!
Ruang tamu yang sangat luas. Kalau ada keluarga tambahan, boleh bawa toto dan bergelimpanganlah kalian di sini.
Bilik utama dia pun luas. Paling menarik, bilik ni menghadap laut dengan dinding kaca. Ya Rabbi memang romantik habis!

Bath tub pun menghadap laut. Hahahahahahha! Memang kalau dah masuk, lupa terus nak keluar. Bilik air dia pun luas dan siap letak sebotol besar bath cream dan syampu. Tapi pandai-pandai la berjimat ye. Sebotol besar 1 liter tu takkan la kita nak habiskan dalam masa 2 hari 1 malam.

Paling seronok mestilah kanak-kanak. Anak saudara saya yang berdua ni bukan main berkepak dalam kolam. Sampai biru terketar-ketar pun masih tak nak naik. Tapi rasanya saya lebih senang hati melihat mereka bermain di sini daripada di pantai sebab masa kami datang ni, musim hujan dan ombak sangat kuat. Jadi agak tak selamat kalau bermain di pantai.
Suka kau ehh~?
Sebelum Asar lagi kami semua dah naik sebab nakk bersiap-siap untuk makan malam di Ana Ikan Bakar Petai di Tanjung Lumpur. Ana Ikan Bakar Petai Tanjung Lumpur ni sama juga macam di Bangi. Kena datang awal dalam pukul 6 macam tu. Kalau lambat, pertamanya tak ada tempat letak kereta. Keduanya order kena menunggu lama. Silap-silap kau kenyang makan angin je~ Hhahahaha!
Makan malam di Ana Ikan Bakar Petai Tanjung Lumpur. Pari bakar seekor, ikan cencaru bakar seekor, sotong goreng tepung, tomyam semangkuk, kalian ikan masin, makan untuk +- 5 orang, lebih kurang RM150++. Pada saya ok lah. Tapi ada setengah orang cakap mahal. Mungkin mahal, tapi pada saya, saya ok sebab pilihan makanan banyak, servis cepat (kalau datang awal) dan tempat duduk pun selesa.

Balik dari makan malam, kami bersantai di resort saja. Buka tingkap sambil dengar bunyi ombak. Kebetulan malam tu hujan agak lebat, jadi sedap jugalah melayan hujan sambil tengok tv dan bermalas-malasan.
Malam tu masing-masing tidur lena. Maklumlah tidur hotel. Kami berdua pun dah lama sangat tak berjalan ke mana-mana.

Esoknya kami bersarapan di hotel saja. Mak ni memang forever mak. Pergi ke mana-mana, dia dah fikir nak makan apa selain makan di kedai. Jadi dia memang dah siap-siap bawa beras, periuk nasi, garam gula dan lain-lain bahan memasak. Kat dalam hotel tu pula memang dah disediakan set pinggan mangkuk yang lengkap. Jadinya sarapan kami pagi tu memang dah macam sarapan di rumah sendiri.  Almost perfect!
Nasi goring, roti telur, telur goreng, ikan masin, rendang ayam dan teh o panas!

Lepas sarapan, kami keluar berjalan-jalan di tepi pantai. Pantai ni terletak di belakang hotel saja. Jalan yang anda Nampak tu adalah jalan dari hotel ke pantai lah~ Pagi tu ramai yang buat aktiviti hari keluarga. Jadi agak bisinglah. Anak-anak saudara saya galak main ombak saja. Tu pun mak dah menjerit-jerit takut budak-budak tu ditelan ombak. Hahahhaha!
Pemandangan ke pantai dari bilik kami
Bila matahari dah naik, kami ke kolam renang pula. Lama juga kami di situ sebelum naik ke atas untuk mengemas dan daftar keluar. Budak-budak, kalau dah dapat kolam mandi, memang lupa diri walau dah biru dan terketar-ketar.

Masuk ke bilik, sempat lagi masing-masing mandi di bath tub pula. Ya Rabbi~
Akhirnya kami daftar keluar tepat jam 12 tengahari. Alhamdulillah A-2-10 adalah unit terbaik yang kami pernah dapat di sini. Sejurus keluar, kami pun singgah makan tengahari dan terussssss terlajak masuk Kemaman!
Untuk tempahan, anda boleh klik link ini dan terus buat tempahan pada harga istimewa. Sebenarnya saya tak ada rahsia apa sangat pun dalam mencari hotel terbaik untuk bercuti ni. Saya memang pengguna setia Booking.com. Kebanyakan hotel yang saya nak, ada dalam laman web ni. Kadang-kadang tertengok juga hotel atau tempat percutian yang viral dan teringin nak pergi, tapi tak ada dalam Booking.com. Takpe. Benda-benda viral ni kejap je. Saya selalu pujuk diri untuk pilih apa yang ada dalam Booking.com sebab dah tau servisnya macam mana.

Holiday Homes at Samsuria Resort Cherating ni ada banyak jenis rumah. Ada yang sebilik, ada yang dua dan tiga bilik. Ada juga studio- Semua ada dapur dan peti ais. Harga bermula dari RM220 untuk satu malam. Kawasan memang dekat dengan pantai yang tak ramai orang. Sesuai sangat untuk orang nak berbulan madu.

Alamat:
Jalan Sungai Ular Damai 1,Balok, Pahang, Malaysia Samsuria Beach Residence, 26080 Kampung Sungai Ular, Malaysia

Insya Allah ada banyak tempat lagi yang saya akan kongsikan nanti. Tunggu, ya!