Balik Kampung- Perak


Bismillah

Hujung Disember lepas, kami bawa mak dan abah balik ke kampong abah di Perak. Balik kali ni bukan balik saja-saja. Abah ada urusan berkenaan dengan tanah bendang peninggalan arwah tok. Tanah tu sekarang tak ada orang yang usahakan. Jadi rugilah. Orang lain dapat hasil padi, kita dok nganga je. Sebab tu abah balik untuk serahkan mandat kepada seseorang di situ untuk diusahakan.

Kami balik waktu Krismas. Jem memang tak payah cakap lah~ Sebab tu kami balik ikut jalan lama (jalan yang entah mana-mana suami saya bawa) dan akhirnya sampai juga di rumah kakak saya di Bukit Merah. Balik Perak ni macam ada auranya yang tersendiri tau. Suasana dia lain. Saya tak pernah bosan balik ke sini walaupun rumah kakak saya ni rumah taman. Dulu iyalah kami balik ke rumah tok. Tapi sejak tok meninggal, rumah tu didiami pakcik saya dan keluarganya dan kami hanya berziarah sekali sekala ke situ.
Saya tak ambil port sangat urusan abah dengan orang yang akan usahakan tanah bendang tu. Tapi kami enjoy berjalan merata dan tengok pemandangan sekeliling. Abang ipar saya ni suka sangat menjala ikan. Jadi sementara menunggu abah berbincang- Kami; mak, kakak, abang ipar, suami saya dan tiga anak saudara buat sesi menjala ikan sepat di depan tali air tu. 
Pertama kali tebar je dah dapat banyak ikan. Seronok jugalah tapi saya memang tak layan selut-selut ni. Saya biar mereka je yang buat. Hahahah (diva~)
Suami saya ni kan orang Johor. Dia macam tak pernah tengok sangat la budaya orang sini yang menjala ikan dalam tali air. Malah orang sana juga dikatakan tidak memakan ikan air tawar. Tapi bila mak saya tanya suami saya- Dia cakap dia makan je semua. Hah. Senang kerja nak bagi makan dia ni!
Sambil menunggu abah berbincang tu (punyalah lama~), kami sempat ke belakang rumah nenek saudara saya  ni (rumah nenek saudara saya dekat dengan rumah orang yang abah nak serah mandat tu) dan kami kait kelapa muda. Sempat jugalah melayan air kelapa muda berbiji-biji sampai puas secara percuma. Heyyyy kat KL mana nak dapat semua ni? Sebiji RM4, tahuuu?
Belakang rumah nenek saudara saya ni memang banyak pokok kelapa, ada hamparan sawah padi pula tu. Tanah arwah tok (yang sekarang jadi milik abah) yang nak diamanahkan kepada orang untuk diusahakan tu sebenarnya di belakang rumah nenek saudara saya ni lah.
Waktu kami pergi ni, memang tengah musim menuai. Jadi boleh la nampak mesin-mesin padi yang sedang bekerja menuai padi. Bendang yang telah dituai hasil padinya perlu dibakar (secara terkawal, bukan macam kat Negara lain) untuk kembalikan kesuburan tanah sebelum proses mengalirkan air semula untuk proses menanam musim berikutnya.
Membakar
Mesin padi yang sedang menuai padi. Apabila siap, padi-padi dari mesin ni akan dipindahkan ke lori untuk dibawa ke kilang.
Ha ni masing-masing seronok melayan sunset di belakang rumah nenek saudara saya tu lah. Rumah nenek saudara saya ni dekat dengan pantai yang dipanggil Ban Pecah dan sangat terkenal di kalangan penduduk tempatan dan orang luar. Tapi kami tak pergi pun sebab malas nak bersesak dengan mat-mat motor yang ramai di kawasan pantai tu.

Apa pun, kepulangan kami kali ni memang seronok. Doakan kami dapat terus berbakti kepada emak dan abah, bawa mereka ke mana saja mereka mahu pergi dan doakan juga kami direzekikan dengan kereta sedan sebab macam kesian je bawa mak abah naik kereta mini ni. Huhuhu!

Insya Allah. Nanti kita sambung cerita lagi, ya. Banyak ni~!

Dhiya
Dahlia

No comments