Tekanan


Sejak bekerja di KL, saya memang dah jadi pengguna tegar pengangkutan awam. Untuk sampai ke rumah, saya perlukan tren dan bas RapidKL. Setakat ni memang pilihan inilah yang paling mudah dan cepat. Nak memandu sendiri? Jangan haraplah. Sesak tu dah satu hal. Parking fee di pejabat saya ni je dah cecah RM40 sehari. Habis nak makan apa, haaaa?

So far perkhidmatan tren memang ok. Cuma bas RapidKL yang menghala ke rumah saya ni kadang-kadang bermasalah sikit. Sepatutnya bas akan ada setiap setengah jam. Tapi kadang-kadang sejam sekali baru ada. Tak tahulah kenapa.
Semalam, saya naik RapidKL macam biasa, tapi pemandunya Nampak macam orang yang berbeza. Orang baru, mungkin. Laluan yang saya naik ni tak pernah ramai orang. Tenang je. Tapi nak dijadikan cerita, pemandu tu semalam bergaduh dengan seorang passanger, nak pulak regular passanger.
Ceritanya macam ni: 
This regular passanger is an elderly around 70s and he's using a crutch. Dia naik dari pintu bas depan dan duduk di tempat duduk paling dekat dengan pintu tu dengan niat supaya nanti waktu dia nak turun, senang. Saya memang selalu perasan uncle ni. Pemandu sebelum ni pun treat him well.
Tapi semalam, bila uncle ni nak turun, pemandu bas tak nak buka pintu depan yang dekat dengan uncle ni. Dia suruh uncle ni pergi ke pintu belakang juga.
Kemudian uncle tu tanya:
"You memang tak nak buka pintu (depan) ni ke?"
"Pergi turun ikut pintu belakang" Pemandu bas menjawab.
"Walaupun saya pakai tongkat?" Uncle bertanya lagi.
Saya cuma nampak pemandu tu arahkan tangan dia ke pintu belakang.
Dan uncle ni kemudian berkata;
"Good. Very good. Tak ada timbang rasa!"
Kemudian pemandu tu mula lempar barang dan maki hamun uncle tu dengan kata-kata kesat yang saya tak nak tulis di sini. Saya berada betul-betul di depan mereka sebab saya duduk di tempat belakang pemandu.
Cuma yang sempat saya dengar, pemandu tu cakap;
"Bas dahla rosak. Ada satu bas ni je. Kalau aku stop terus kat sini, semua kena turun kat sini karang!" Nada marah.

Nampak tak?
The domino effect of pressure.
Kau nak marah sebab perkara lain, tapi kau lampiaskan marah tu ke tempat yang tak sepatutnya.

It does happen in all working fields and other life aspects. Tapi nak buat macam mana. It all depends of how you manage it. Saya rasa pemandu tu tertekan pertama sebab bas rosak dan dia perlu cover semua trip. Penat, kan? Kedua sebab dia baru dan tak mahir lagi handle perangai passenger. Saya akui, kalau pemandu yang dah biasa, dia boleh tahu kita ni regular passenger dia dan siap tahu di mana kita nak turun.

Saya rasa masalah ni masalah terpencil je kut. Tak pernah rasanya keluar tv cakap pemandu bas RapidKL biadab lagi-lagi RapidKL laluan besar. RapidKL yang saya naik ni memang guna laluan dalam je dan tak lalu lebuhraya pun. Jadi sebab tu saya berani cakap ianya adalah kes terpencil.

Cuma saya terfikir, kalau kita dok stress dan tak boleh tangani stress tu, bukankah ia akan melibatkan masalah yang lebih besar? Macam pemandu tu, uncle tu dah warning nak buat report atas alasan pemandu tu tak competent. Kalau dah kena tukar ke laluan lain, mesti lagi stress sebab laluan yang dia tengah bawa ni sebenarnya adalah laluan yang sangat tenang. Haih...

So the moral of the story is, try to handle your stress. Jangan kerana marahkan nyamuk, kelambu dibakar. Itu merugikan diri sendiri. I take this as a lesson so that I won't make people stress and I won't stress myself. Bahaya. Nauzubillah.

So dear peeps,
Hindari tekanan, ya!

1 comment