Musim Hujan


Bismillah

Sejuk macam Cameron Highland!

Dah beberapa hari KL ni lembap je. Nak bangun pergi kerja pun malas. Pagi ni hujan dalam pukul 4 pagi. Nak bangun untuk solat subuh dan memasak bekal sarapan pun Ya Rabbi malasnya! Tapi gagah juga sebab mengenangkan susahnya nak dapat makanan (sarapan dan makan tengahari) di kawasan pejabat saya ni.

Cerita banjir di Pulau Pinang pulak.
Sebenarnya kan, sehari sebelum banjir tu saya sepatutnya kena pergi ke Pulau Pinang untuk satu persidangan. Tapi disebabkan pertukaran rancangan, nama saya tergugur dan diganti dengan orang lain. Dalam hati, sukalah juga sebab sekurang-kurangnya hujung minggu saya boleh diguna untuk diri sendiri.
Alih-alih, Ahad tu saya dapat berita Pulau Pinang banjir teruk. Saya terus tanya colleague saya yang berada di sana. Katanya hotel mereka tak banjir, tapi banyak jalan banyak ditutup dan pokok tumbang dan kemungkinan mereka tak boleh balik ke KL pada waktunya.
At last, pagi Isnin (semalam) saya terima update dari beliau yang terpaksa ambil EL sebab sampai KL je dah pukul 3 pagi Isnin. Kalau saya, memang dah collapse terus!

Call mak abah di kampung, mereka pun kehujanan juga. Tapi hujan di kampung jauh berbeza dengan hujan di bandar. Hujan di kampung lebih aman, tenang dan indah. Sebab tu suami  saya suka betul balik ke kampung saya. Walaupun bukan rumah kampung sangat dah, tapi dia suka tunggu hujan di sana. Katanya menggamit memori. Orang KL ada memori hujan ke? Hahhahahaha! Tapi tak dinafikan, saya suka suasana lepas hujan di rumah mak dan abah. Terasa sangat segar! (Ok sekarang dah rindu kampung, padahal baru je balik minggu lepas)

Disebabkan musim hujan juga, kami tak ada sebarang perancangan percutian menjelang hujung tahun ini melainkan ke Kuala Selangor bersama ipar dan ke Cherating bersama keluarga saya. Ke Cherating tu pun sebab dah tak ada pilihan. Nampaknya main  swimming pool je lah. Jangan harap nak ke pantai. Kami rasa beruntung sebab kami dah lepas hajat ke Pulau Tioman sebelum monsun bermula, betul-betul hujung September lalu. Kata orang, taklah mengkelan sangat~

Percutian kami hanya akan bermula pada pertengahan dan hujung Januari tahun hadapan, diikuti Mac sebelum berehat panjang menjelang Ramadhan hingga ke satu tempoh yang akan ditentukan kelak. Lepas tu kita tengoklah macam mana kejutan corak percutian kita. Hahahahha!
Doakan kami terus murah rezeki untuk berjalan tengok dunia luar. Tak dapat ke luar negara, dalam Malaysia pun tak apa sebab rasanya banyak lagi tempat yang kami tak pergi lagi.

Dalam musim hujan ni, be safe, be careful. Kadang-kadang, sebab dah nak jadi; jalan berlopak sikit pun boleh buat kita jatuh tergelincir. Avoid hazards and protect yourselves from hazards. Kami balik kampung minggu lepas, sedang mak cuci ikan di sinki luar untuk masak makan tengahari; selamba je ular hitam melintas depan dia. Terkejutlah mak tu. Mujur tak pengsan sebab darah tinggi. Nauzubillahininzaalik. Lepas tu terus kami tabur belerang sebab tak dapat tangkap ular tu. Ikhtiar la kan~ 
So the point is, be safe.

Salam sayang,
Dhiya

1 comment