Appraisal Form Dah Keluar


Bismillah

Hujung tahun dah tiba. Minggu ni juga saya dah terima appraisal form dari pengurus atas saya. Huhu! Apa maknanya tu? Maknanya dah tiba masa untuk semak balik KPI kita dan bandingkan dengan apa yang kita dah capai.
Semuanya akan dinilai dan reward nya adalah bonus atau kenaikan gaji atau kedua-duanya.
Tahun lepas (masa appraisal), saya baru masuk dan belum sampai pun setahun. Jadi saya tahu tak banyak pun yang penilai saya boleh nilai. Tapi kali ni saya betul-betul bersedia sebab saya tahu macam mana performance graph saya.
Deep inside, bukan bonus atau reward yang saya nak dan harapkan sangat. Saya nak orang puas hati dengan saya dan kerja saya dan yakin dengan keupayaan saya, tak ada masalah hati dengan saya. Itu saja. Sebab bila orang tak suka dengan kita, apa kita buat pun semua tak kena. Betul tak?

Next year gonna be tougher. Department saya sekarang dari 5 orang, jadi 2 orang saja. Manager dan saya. Bos besar pun pening kepala. Tapi Insya Allah berdua yang tinggal ni akan cuba buat yang terbaik untuk align dengan bos besar. Ahli baru yang akan masuk hujung bulan ni pun, kita tak boleh nak expect lebih dari dia. Kena bagi masa juga, macam mana mereka pernah bagi masa pada saya untuk grow dan belajar suatu masa dulu.

11 Disember depan Insya Allah akan ada management and alignment meeting untuk tahun 2018. Selalunya meeting ni agak stress sebab semua department kena report progress masing-masing dan apa perancangan untuk tahun depan. Cuma yang best satu je lah~ Makan sedap sebab buat kat hotel. Huahuahua! Adil la kan. Dah perah otak teruk-teruk, makan kenalah sedap~

Berjodoh dengan syarikat ini adalah satu rahmat untuk saya. It's a pharmaceutical company yang growing so fast since last 10 years. Orang-orang di dalamnya pun baik-baik belaka, Alhamdulillah dan kami saling menghormati antara satu sama lain tanpa mengira agama dan bangsa. Saya anggap ini adalah satu rezeki setelah Allah uji saya dengan kesukaran mendapat pekerjaan suatu masa dulu sebaik tamat pengajian sarjana. Sebab itu saya sangat menghargai momen dan peluang berada di sini. Semua yang saya buat, saya takakan main-main. Bukan sebab appraisal, tapi sebab saya betul-betul menghargainya kerana saya tahu macam mana susahnya tak ada pekerjaan dan tak ada sumber kewangan.

Jadi kepada kawan-kawan lain yang sedang isi appraisal juga, selamat maju jaya. Kita tak perlu jadi fake untuk dihormati dan dipercayai. Cukuplah dengan menjadi diri sendiri dan percaya akan rezeki Allah. Appraisal, bonus, naik gaji- Itu recognition manusia yang sementara saja. Duit boleh habis. Tapi kepercayaan adalah selamanya. Yang saya cakap nak bonus lebih kat IG tu, lawak saja. Jangan tuduh saya fake pulek! Tapi tang nak beli Quinny tu memang betul tau!

Salam hormat,
Dhiya

1 comment