Wedding Review: Andaman Bertandang by Juliana Rahman (Kuala Lumpur)


Bismillah

Hari ini hari Khamis. Insya Allah ini bukan entri resepi. Saya masih berhutang beberapa cerita tentang perkahwinan saya.
Dalam entri ini, saya akan ceritakan tentang andaman / MUA yang saya hire untuk majlis bertandang sebelah lelaki.

Macam yang saya cerita dulu, persiapan pengantin di majlis sebelah lelaki banyak yang kami ambil secara ala carte. Suami saya hanya pilih pelamin sahaja memandangkan baju pengantin sudah termasuk dalam pakej Galeri Fitrah (Pahang). Justeru saya pun kenalah cari MUA secara ala carte juga sebab tak ambil pakej.

Bajet saya tak banyak. Puas juga mencari dan bertanya, tapi kebanyakan kadar upah yang dikenakan lebih dari RM300, kadang-kadang ada caj pengangkutan RM50 ke RM100 bergantung kepada lokasi. Saya akhirnya terjumpa Group FB 'All About Majlis Perkahwinan' dan saya cuba-cuba nasib bertanya di situ. Ramai juga vendor yang memberi maklum balas dengan menghantar mesej terus ke inbox saya termasuklah yang tak kena mengena pun~ Ada yang tumpang jual door gift, kanopi dan macam-macam lagi.

Dalam ramai-ramai yang perkenalkan diri dan letak quotation tu, saya tertarik dengan seorang yang tawarkan perkhidmatan andaman ni pada harga yang saya fikir dalam bajet saya. Saya terus mesej dia dan kami pun mulalah berkomunikasi. Dia memperkenalkan diri sebagai Ju, tapi memandangkan saya rasa saya muda (hahaha!) saya panggil dia Kak Ju~
Sepanjang kami berkomunikasi, saya tak kenal dia dan saya memang tak tahu siapa dia. Saya hanya tahu siapa dia berdasarkan sosok tubuh dan hasil kerja yang dia post di FB dan IG sahaja (kebanyakannya di IG lah).

Dipendekkan cerita, kami pun mencapai persetujuan dan saya pun masukkan 25% wang deposit ke akaunnya. Selepas bayaran deposit, saya diam agak lama. Sibuk dengan banyak perkara. Dah dekat-dekat dengan tarikh kenduri bertandang tu barulah saya mesej Kak Ju ni balik. Betapa tak serius dan tak friendly nyaaa saya :( My bad...Sebab masa tu memang otak serabut dengan banyak benda sangat.
Mujurlah Kak Ju ni pun cool je orangnya. Menjelang kenduri, dia cuma tanya perkara-perkara penting; Tempat majlis, tempat make up, waktu bersanding dan arah jalan. Everything is confirmed easily.

Di hari kenduri, Kak Ju hadir tepat pada masanya. Sesi andaman kami berjalan dengan penuh ceria. Masa menyolek tulah baru kami saling mengenali antara satu sama lain. We ourselves create the friendly environment. Kak Ju datang dengan suami dan seorang anak. Nabil pengapit saya pun boleh jadi kamcing dengan anak Kak Ju ni. See, macam mana satu relationship yang bermula dari ZERO tiba-tiba menjadi seperti macam saudara dan kawan sendiri. Kak Ju bukan sekadar menyolek, tapi dia juga sanggup bantu saya mengenakan tudung, veil dan crown. Paling mengharukan saya, Kak Ju sanggup bantu saya betulkan solekan mata yang sedikit 'rosak' semasa saya sedang makan beradap.

*******************
Ada yang tanya saya;

Bagaimana saya sebegitu mudah close deal dengan MUA yang saya tak kenal dan 'tak terkenal'?

Jawapan saya;

Saya akui yang saya tak kenal Kak Ju sewaktu saya berkomunikasi dengan dia. Tapi dengan instinct saya yang sentiasa saya percaya, saya tak ada sikit pun fikir yang tak elok tentang urusan saya dengan Kak Ju. Senang cakap, saya tak ada langsung nak fikir yang saya ni akan kena tipu.
Satu lagi, kalau kita tak kenal orang tu- Macam mana kita boleh cakap dia tak terkenal? Tak kanlah kerana kau kenal Siti Nurhaliza, then simply kau cakap dia terkenal? Eh kena kut analogi aku ni. Seingat saya, Kak Ju ada beritahu yang dia berguru dengan MUA hebat juga di Malaysia ni. Hasil kerja Kak Ju bukan takat untuk pengantin, tapi banyak dalam bidang modelling juga. Ha, nak kata apa lagi tu? MUA ni terkenal bukan sebab mereka tampil di kaca TV atau apa. Kadang-kadang kita memang tak kenal mereka, tapi kita suka hasil kerja mereka. Get my point?
Soal percaya ni memanglah sensitif sikit. Banyak je kes tipu sana sini. Tapi satu perkara yang saya percaya adalah; Allah tahu hati kita. Kita dulu yang kena mula bersihkan hati dan luruskan niat. Allah akan temukan dengan orang yang betul di saat kita betul-betul berkehendak sesuatu perkara. Letak jauh-jauh soal buruk sangka. Berkomunikasilah dengan baik. Jangan mula-mula communicate lagi dah act dan demand like a diva.

Tengok.
Dah terceramah macam ustazah pulak.

Memandangkan polisi DDD tidak menampal wajah sendiri, jadi eloklah kiranya jika ada bakal pengantin sekitar Kuala Lumpur yang berminat dengan perkhidmatan Kak Ju ni dapat terus ke FB atau IG beliau.
Saya dengan penuh yakin memuji perkhidmatan Kak Ju ni sedari awal kami berkomunikasi melalu FB hinggalah ke Whatsapp dan hingga selesainya tugas. Kak Ju seorang yang sangat lemah lembut, friendly dan senang dibawa berbincang. Kita yang customer ni pun janganlah macam-macam pula, ye~

Hubungi:
Facebook: Juliana Ruzanna Rahman
Instagram: Juliana_rahman/ #makeupbyjujueiman

Kepada Kak Ju,
Million thanks!
Suami saya sampai hari ni pun masih puji hasil tangan Kak Ju :)

Tahniah dan selamat maju jaya!

Ikhlas,
Dhiya

No comments